تحقیق توصیفی که گاهی به عنوان تحقیق غیرتجربی نامیده میشود، با روابط بین متغیرها، آزمودن فرضیهها، پروراندن مفاهیم و قوانین کلی، اصول و یا نظریههائی که دارای روائی جهان شمول است، سروکار دارد. چنین تحقیقی به روابط تابعی توجه دارد. انتظار میرود که اگر متغیرx به طور سیستماتیک با متغیرy مربوط باشد، احتمال پیشبینی پدیدهای امکانپذیر بوده و نتایج حاصل احتمالاً فرضیه جدیدی را مطرح میکند که باید مورد آزمایش قرار گیرد. برخلاف طرح تجربی، محقق در اجرای یک طرح تحقیق توصیفی، متغیرها را دستکاری نمیکند و یا برای وقوع رویدادها، شرایطی را به وجود نمیآورد. در واقع، اگر هیچگونه مشاهده یا تحلیلی نیز انجام نمیگرفت، وقایعی که مشاهده و توصیف میشوند اتفاق میافتادند. تحقیق توصیفی شامل وقایعی است که قبلاً اتفاق افتادهاند که ممکن است به وضعیت زمان حال ارتباط داده شوند.
روش تحقیق توصیفی به ویژه برای مطالعه در علوم رفتاری مناسب است،زیرا شرایط بروز بسیاری از انواع رفتارهائی را که مورد علاقه محقق است نمیتوان در یک موقعیّت واقعی ایجاد کرد. اعمال بعضی از متغیرهای مهم برای انسان به عنوان موضوع مطالعه، ممکن است زیان بخش و تهدید کننده باشد. ملاحظات اخلاقی غالباً مانع از آن میشود که انسان را در معرض دستگاریهائی که بالقوه ممکن است برایش زیانبخش باشد قرار دهند. چنانکه تجویز کشیدن سیگار به افراد مورد مطالعه برای کشف رابطه میان سیگار و سرطان ریه یا گلو و یا ایجاد شرایطی برای وقوع تصادف اتومبیل غیرقابل تصوّر است. چنانکه مثلاً برای مطالعه تاثیر بستن کمربند و دیگر وسایل ایمنی در کاهش زیانهای ناشی از سوانح اتومبیل از مدل انسان استفاده شود.
اگر چه برخی مطالعات تجربی مربوط به رفتار انسان را هم در آزمایشگاه و هم در موقعیّتهای معمولی میتوان انجام داد، اما باید دانست که روش متداول علوم رفتاری همانا روش توصیفی است. رفتار انسان را میتوان در شرایطی که به طور طبیعی در خانه، در کلاس، در مراکز تفریحی، در اداره و یا در کارخانه روی میدهد، به طور سیستماتیک مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار داد وشباهت های زیادی که میان انواع مطالعات توصیفی وجود دارد، ممکن است سبب شده باشد که به آسانی از یکدیگر متمایز نشوند. از جمله ویژگیهائی که درباره همه آنها صادق است. طرح پرسشهای منظم، نیاز به تخصص، عینیّت و اجرای توأم با دقّت. همه آنها به توسعه دانش کمک میکنند و به دانستنیهای پیشین انسان میافزایند. در همه آنها از فنون مشابه مشاهده، توصیف و تحلیل استفاده میشود. تفاوت میان آنها به انگیزه پژوهشگر، نحوه کار با دادهها، کیفیت استنتاج و استفاده از یافتهها مربوط میشود. به عبارت دیگر مطالعات توصیفی جهت کسب اطلاعات در مورد وضعیت کنونی پدیده، طرحریزی شده است. تحقیق توصیفی به گونهای اجرا میشود که ماهیت یک موقعیت را به صورتی که در زمان بررسی وجود دارد تعیین میکند.
-«هدف تحقیق توصیفی محض: توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا موضوع است.»« مثال: بررسی نظرات مردم تهران برای ارزیابی موقعیت کاندیداهای شورای شهر تهران/ مجلس شورای اسلامی/ ریاست جمهوری»
1- تحقیق برآوردی، ارزشیابی و توصیفی:
در بعضی از کتب روش تحقیق، اصطلاح تحقیق توصیفی برای توصیف سه نوع تحقیق که اساساً متفاوتند به صورت نادرست به کار رفته است. شاید شباهتهای ظاهری آنها سبب شده است که تفاوتهای آنها نادیده گرفته شود. در هر یک از این سه نوع، از فرآیند تحقیق منظم از راه جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای تجربی استفاده میگردد و همه آنها سبب توسعه دانش میشوند. برای اجرای کامل هر یک از آنها، وجود محقق متخصص، دقیق و منظم مورد نیاز است. یک توضیح مختصر ممکن است مفهوم درست هر یک را روشن کند.
الف-روش تحقیق برآورد:برآورد فعالیتی است برای حقیقتیابی، و شرایطی را که در یک زمان معین موجود است توصیف میکند. در این روش هیچ فرضیهای پیشنهاد یا آزموده نمیشود، روابط میان هیچیک از متغیرها مورد مطالعه قرار نمیگیرد و برای اقدامات بعدی نیز توصیهای بعمل نمیآید. سرشماری ملی نوعی برآورد عمومی است که توسط دفتر سرشماری که بخشی از سازمان برنامه و بودجه در ایران میباشد انجام میگیرد. هر پنج سال یک سرشماری عمومی از جمعیت کشور بعمل میآید و دادههای آن از نظر ملیّت، شهروندی، سن، جنس، نژاد، وضعیت تاهل، سطح تعلیم و تربیت، جماعت، ناحیه محل سکونت، وضع استخدامی، وضع اقتصادی، تولد، فوت و سایر مشخصات طبقهبندی میشود. این دادهها، برای تجزیه و تحلیل اجتماعی و اقدامات دولت مبنای با ارزشی به شمار میروند و بر مبنای آن برنامهریزی بعمل میآید. پس برآورد موقعیت یک پدیده را در یک زمان خاص توصیف میکند. این روش،موقعیت متداول را بدون هیچگونه قضاوت توام با ارزشگذاری توصیف میکند، برای توضیح و تبیین دلائل زمینهساز پدیدهها کوششی به عمل نمیآورد و توصیهای را ارائه نمیکند. ممکن است با عقاید، دانشها، روشهای علمی و یا شرایط موجود سرکار داشته باشد. تحقیق برآوردی ممکن است در تعلیم و تربیت به کار رود، پیشرفت دانشآموزان را در جهت اهداف آموزشی در یک زمان معین توصیف کند.
ب- تحقیق ارزشیابی:ارزشیابی، به کاربرد یافتههای خود توجه دارد و مستلزم نوعی قضاوت درباره موثر بودن، ثمربخشی اجتماعی، مطلوب بودن محصول، فرایند یا برنامه است بر حسب هدفها یا ارزشهای پذیرفته شده که بدقت تعریف شدهاند. این تحقیق ممکن است با توصیههائی همراه باشد. این تحقیق در پی یافتن قوانین کلی که ممکن است به سایر موقعیتها گسترش داده شود نیست. چنین تحقیقی در تعلیم و تربیت، ممکن است در پی یافتن پاسخ پرسشهائی مانند پرسشهای ذیل باشد:
(1) برنامه علوم تا چه اندازه صلاحیتهائی را که با توافق کمیته برنامهریزی دانشگاه تدوین شده است میپروراند؟ (2)آیا برنامه تعلیمات حرفهای کشاورزی باید حذف شود؟ (3)آیا وسائل کتابخانه مناسب است؟ (4)آیا مجموعه کتابهای درسخواندن که هماکنون از آنها استفاده میشود باید باقی بماند؟ (5)جمعآوری و بررسی نظرات مردم برای ارزشیابی موقعیت کاندیداهای نمایندگی(6)گزارشی از نتایج انجام مانور یک لشکر ارتش (7)گزارشی از نتیجه ارزیابی کارکنان
به عبارت دیگر ارزشیابی با عناصری از قضاوت توام با ارزشگذاری درباره قوائد اجتماعی
مطلوب بودن و یا موثر بودن یک فرایند، محصول یا برنامه همراه است و گاهی نیز شامل توصیهای برای اقدامات بعدی است. پیمایشهای(survey) مدرسهای معمولاً مطالعات ارزشیابی هستند. در این مطالعات، محصولات و برنامهای آموزشی مورد بررسی قرار میگیرند تا میزان ثمربخشی آنها در تحقق هدفهای پذیرفته شده مشخص شود و اغلب با توصیههایی در جهت اقدامات سازنده همراهند.
ج- تحقیق توصیفی: تحقیق توصیفی برخلاف تحقیق برآوردی و ارزشیابی، بر ساختن فرضیه و آزمایش آن، تحلیل روابط بین متغیرهای دستکاری نشده، و پروراندن قوانین کلی توجه دارد. برخلاف روش تجربی (آزمایشی) که در آن متغیرها با مداخله محقق بدقت تنظیم و دستکاری میشوند، در تحقیق توصیفی متغیرهائی انتخاب میشوند و مورد مشاهده قرار میگیرند که هماکنون وجود دارند یا قبلاً اتفاق افتادهاند.
-در تحقیق توصیفی متغیرها انتخاب میشوند و مورد مشاهده قرار میگیرند و معمولاً متغیرها توسط محقق دستگاری نمیشوند. و برای وقوع پدیدهها شرایطی را به وجود نمیآورند. جامعه مورد بررسی در تحقیق توصیفی وسیع و نامحدود است و نمونهگیری رکن اصلی تحقیق توصیفی میباشد.وبرای تعمیم یافته ها به کل جامعه نیاز به تدوین فرضیه دارد.دامنه تحقیق توصیفی بسیار وسیع و نامحدود است از این رو بعضی از صاحبنظران آن را شامل همه انواع روشهای تحقیق بجز تاریخی و آزمایشی میدانند. محقق سعی دارد تا آنچه هست را بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد و نتایج عینی را از موقعیت بگیژرد.
تحقیق توصیفی، آنچه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرآیندهای جاری، آثار مشهود و یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. توجه آن در درجه اول به زمان حال است، هر چند غالباً رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط میشوند مورد توجه قرار میدهد.
پس تحقیق توصیفی به عنوان تحقیق غیرتجربی نامیده میشود، با روابط بین متغیرها، ساختن فرضیه، آزمون فرضیهها، پروراندن مفاهیم و قوانین کلی، اصول و یا نظریههائی که دارای روائی جهان شمول است سروکار دارد و به روابط تابعی توجه دارد، در این تحقیق متغیرها دستکاری نمیشوند، و آنچه که هست توصیف و تفسیر میکند.در برخی از منابع، تحقیقات علمی را بر اساس روش و چگونگی بدستآوردن دادههای مورد نیاز بشرح ذیل تقسیمبندی نموده اند.
الف- تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی)
ب- تحقیق آزمایشی
و در منابع دیگری انواع تحقیق علمی را بشرح ذیل طبقهبندی کرده اند.
الف- تحقیق کیفی
ب- تحقیق کمی
در تحقیق کمی از اندازههای کمی، شمارشها، میانگینها، همبستگیها، آزمون فرضیهها استفاده میکنند. ولی در تحقیق کیفی برای پاسخگویی به مساله تحقیق از واژهها استفاده مینماید. در تحقیق کیفی از آنچه مورد بررسی است یک نوشتار یا تصویر ساخته میشود. تحقیق کیفی بر روشهای میدانی یعنی مصاحبه، مشاهده، و تحلیل اسناد و مدارک به عنوان ابزار اصلی گرد آوری داده ها تکیه دارد .پژوهشگر ان تحقیق کیفی از روش های مختلفی برای کنترل اعتبار دادههای بدستآمده و تایید بینشها و فرضیات خود استفاده میکنند. مانند: اقامت طولانی در محل- مشاهده مصرانه به منظور دستیابی به گستره و عمق کافی برای مشاهدات- سه وجهی کردن یعنی استفاده از منابع چندگانه، مشاهدهگران چندگانه و روشهای چندگانه- کسب اطلاع از همتایان و نظرپرسی از همکاران در مقاطع مختلف
2- هدف تحقیق توصیفی: هدف محقق از انجام روش تحقیق توصیفی، توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است. به عبارت دیگر، محقق در این گونه تحقیقات سعی میکند تا «آنچه هست» را بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد و نتایجی عینی از موقعیت بگیرد. و غرض از این گونه تحقیق، پاسخگویی به سئوالاتی مانند «چقدر»، «چهکسی»، «چه اتفاقی دارد میافتد؟» است. تحقیق توصیفی آنچه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرآیندهای جاری آثار مشهود یا روندهای درحال گسترش توجه دارد و توجه آن در درجه اول به زمان حال است، هر چند غالباً رویدادها و آثار گذشته که به شرایط موجود مربوط میشوند، مورد بررسی قرار میدهد.
هدف از انجام تحقیق توصیفی، توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است. محقق سعی دارد تا آنچه که هست را بدون هیچگونه دخالت و یا استنتاج ذهنی بر مبنای اطلاعات تجزیه و تحلیل و گزارش کند.
3- ویژگیهای تحقیق توصیفی: در پژوهش توصیفی به معنی اخص آن، محقق الزاماً در پی کشف و توضیح روابط، همبستگیها و احتمالاً آزمودن فرضیهها و پیشبینی رویدادها نیست(مثل تحقیق بر آوردی،تحقیق ارزشیابی)، بلکه توجه او بیشتر در جهت توصیف کردن و گزارشنویسی از موقعیتها و وقایع بر اساس اطلاعاتی است که صرفاً جنبه وصفی دارد. البته در اغلب موارد، این نوع تحقیق در دیگر انواع تحقیق به گونهای خودنمایی میکند و صاحبنظران در تعیین آنچه مشمول تحقیق توصیفی است اتفاقنظر ندارند و گاهی به تعریف این نوع تحقیق تا آن اندازه وسعت میدهند که شامل همه انواع روشهای تحقیق، به جز تحقیق تاریخی و تجربی(آزمایشی) میشود.
اختلاف نظرها بیشتر از آنجا ناشی میشود که به انواع روشهای تحقیق توصیفی (بررسی ، برآوردی ،ارزشیابی، نگرشسنجی و توصیفی) کمتر توجه میشود، و آنجا که بیان میشود«به معنی اخص آن» در واقع همان روش تحقیق بررسی ،برآورد ونگرش سنجیاست. زیرا در اصطلاح مطالعه توصیفی، وجه تمایز مهمی پنهان است، چون همه مطالعات توصیفی تحقیق محسوب نمیشوند، لذا شباهتها و تفاوتهای میان «برآورد»، «ارزیابی» ، «توصیفی»،«نگرش سنجی»و... وجود دارد که در آخر مبحث روش تحقیق توصیفی به طور مختصر به آنها اشاره گردیده است.
الف- ویژگی های تحقیق توصیفی به شرح ذیل در نظر می گیرند:
(1) آنها تجربی نیستند، زیرا با روابط میان متغیرهای دستکاری نشده در موقعیتهای طبیعی و نه موقعیتهای ساختگی سروکار دارند. از آنها که وقایع یا شرایط قبلاً اتفاق افتادهاند یا هم اکنون موجودند، پژوهشگر متغیرهای مناسب را برای تحلیل روابط آنها انتخاب میکند.
(2) برای آنها فرضیههائی ساخته و آزموده میشود.
(3) برای رسیدن به تعمیمها یا قوانین کلی، روشهای منطقی استدلال استقرایی- قیاسی را به کار میبرند.
(4) در این تحقیقات غالباً روشهای نمونهگیری را به کار میبرند تا هنگام استنباط خصائص جامعه از روی مشاهده نمونه به توانند خطای آن را برآورد کنند.
(5) متغیرها و روشها را هر اندازه که ممکن است دقیق و کامل توصیف میکنند به گونهای که سایر محققان بهتوانند تحقیق را تکرار نمایند.
(6) محقق در تحقیق توصیفی به جمعآوری اطلاعات واقعی و مفصل از پدیدهای ویژه میپردازد.
(7) محقق در این گونه تحقیقات، به شناسایی و بررسی مسائل، شرایط و وقایع جاری مبادرت میورزد.
(Cool محقق به مقایسه و ارزشیابی وقایع میپردازد.
(9) محقق در تحقیق بررسی ، بر آورد ،ارزشیابی الزاماً در پی کشف و توضیح روابط همبستگیها و احتمالاً آزمون فرضیهها و پیشبینی رویدادها نیست بلکه توجه او بیشتر در جهت توصیف کردن، گزارشنویسی از موقعیتها و وقایع، بر اساس اطلاعاتی است که صرفاً جنبه وصفی دارند.
(10)دامنه تحقیق توصیفی بسیار وسیع و نامحدود است، از این رو بعضی از صاحبنظران آن را شامل همه انواع روشهای تحقیق بجز روش تاریخی و آزمایشی میدانند.
(11) محقق سعی دارد تا آنچه هست را بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد. و نتایج عینی را از موقعیت بگیرد.
(12)نتیجهگیری در این روش باید به احتمال بیان شود نه با قطع و یقین،چون نتیجه بر اساس اطلاعات موجود است.
(13) در این روش، باید به روشنی هدف کلی، اهداف اجرایی/ جزیی/ فرعی/ ویژه تحقیق بمنظور هدایت و تمرکز کلیه تلاشها، مشخص شود.
(14) ابزار اندازهگیری و جمعآوری اطلاعات در نظرسنجیها بیشتر ارسال پرسشنامه است و کمتر به مشاهده و مصاحبه پرداخته میشود. ولی در تحقیقات توصیفی ابزار اندازهگیری و جمعآوری اطلاعات پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، مطالعه اسناد و مدارک مرتبط با موضوع مورد تحقیق میباشد.
روشهای اجرایی تحقیق:
الف- روش کلیگرائی: در تحقیقات سیستمی استفاده می شود
ب- روش جزئیگرائی: در بررسیهای اجتماعی و اقتصادی استفاده می شود
ج- روش اجرای روش توأم: که به محقین جوان و دانشجویان توصیه نمیشود
ب-انواع روش تحقیق توصیفی از نگاه دیگر:
الف- تکنگاری:(monograph)مطالعه هر واحد یک امر اجتماعی(نهاد،سازمان، گروه، جمعیت و جامعه معینی) که با شناسائی دقیق آن میتوان یکسری قواعد کلی نائل آمد.
ب- مطالعه موردی: ( case study) مطالعه هر واحد اجتماعی (افراد، خانواده، نهاد و حتی جامعه) که با شناسائی دقیق آن میتوان به یکسری قواعد کلی نائل آمد.
ج- روششناسی مردمی (Ethno me theology): مطالعه روشهائی که مردم در برخورد با واقعیت روزمره بکار میبرند مشاهده محقق مبتنی بر شناخت ژرفای واقعیات حیاتی انسان با تاکید بر فعالیتهای مردم.
{{روش تحقیق توصیفی از نوع مطالعات کیفی است}}
4- مراحل تنظیم تحقیق توصیفی:
الف- موضوع و هدف پژوهش را تعیین و به روشنی تعریف کنید. به عبارت دیگر، حقیقت یا خصوصیتی را که قصد آشکار ساختن آن را دارید، مشخص نمائید.
ب- فرضیههایی به منظور تحقق اهداف تدوین نمایید.
ج-سئوالهایی به شرح ذیل مطرح کنید و درصدد یافتن پاسخ مناسب برای آنها باشید.
(1) چگونگی و نوع جمعآوری اطلاعات.
(2)چگونگی انتخاب نمونه(نمونه بایدمعرف گروهی باشدکه قصد توصیف آن را دارید.)
(3) چگونگی ونوع وسایل ومشاهدات تکنیکی که برای انجام این پژوهش مورد نیاز است.
(4) آیا برای جمعآوری اطلاعات به آزمایش نمونهای نیاز است؟
(5) آیا به آموزش افرادی که مامور جمعآوری اطلاعات میشوند نیاز است؟
د- اطلاعات لازم را جمعآوری کنید و با استفاده از آمار توصیفی به تفسیر آنها بپردازید. و سپس با استفاده از آمار استنباطی فرضیهها را آزمون و نتیجهگیری نمایید.
هـ-پس از تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و کمک گرفتن از ادبیات تحقیق نتیجهگیری و پیشنهادات لازم را تدوین نمایید.
ز- گزارشی از نتایج یافتهها تنظیم نمایید.